• hond.jpg
  • poes.jpg
  • haas.jpg

Vaccineren

Er bestaan twee infectieziekten waar een konijn door middel van een vaccinatie tegen beschermd kan worden, namelijk Myxomatose en VHD. Jaarlijks treedt er aanzienlijke sterfte op onder wilde en tamme konijnen als gevolg van deze dodelijke ziekten.

Myxomatose wordt veroorzaakt door een soort pokkenvirus. Dit virus wordt overgebracht door stekende insecten. Een besmet konijn krijgt eerst zwelling van de oogleden en rond de geslachtsorganen. Vervolgens ontstaan er knobbels over het hele lichaam, de zogenaamde myxomen. Sterfte is onoverkoombaar.

Het is altijd aan te raden om uw konijn te laten vaccineren tegen myxomatose. Of het nu gaat om een buitenkonijn of een binnenkonijn. Een buitenkonijn loopt natuurlijk wel veel meer risico.

RHD (Rabbit Haemmorhagic Disease), of VHS/VHD, wordt veroorzaakt door een agressief virus dat altijd dodelijk verloopt bij konijnen ouder dan zes weken.

De ziekte kan razendsnel verlopen. Vaak heeft de eigenaar niets in de gaten gehad en werd het konijn dood gevonden, evt. met bloed uit de neus en de bek.

Omdat het virus erg hardnekkig is en makkelijk wordt verspreid door ongedierte, andere huisdieren, mensen, kleding, vliegen, vogels en soms zelfs door de lucht, is vaccinatie in alle gevallen te adviseren.

Ons advies is om te vaccineren vanaf 5 weken tegen myxomatose en VHD. Daarna adviseren wij om elk jaar deze vaccinatie te herhalen in april/mei. Alleen gezonde konijnen kunnen gevaccineerd worden.